Önkormányzati tulajdonú bérlakás lakásbővítéséhez történő hozzájárulás

Ügyintézés

Önkormányzati tulajdonban álló üres lakás bérbe adható lakásgazdálkodási érdekből a falszomszédos önkormányzati bérlakás bővítésére.

Feltételei:

  • az üres lakás lakhatásra önállóan nem alkalmas,
  • a lakás bérlője vállalja az üres lakás felújítását, bővítését, és az ezzel kapcsolatos munkák 6 hónapon belül, saját költségére történő elvégzését, és az egyéb járulékos költségek – társasház esetén az alapító okirat módosításával járó költségek – megfizetését, valamint
  • vállalja a csatolással kapcsolatos, az Ingatlankezelő által kért dokumentumok benyújtását.

Először figyelmesen olvassa végig tárgyi ügy leírását, majd válasszon az ügyintézési lehetőségek közül!

Általános tájékoztató az elektronikus ügyintézésről

Elektronikus ügyintézésSzemélyes ügyintézés
Jogosultak köre

Az ügyintézés azon természetes személyek kérelmére indul, akik a Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzata tulajdonában álló valamely lakásra vonatkozóan érvényes lakásbérleti szerződéssel rendelkeznek.

Meghatalmazott útján is lehetőség van az ügyintézésre, mely nyomtatványt a kérelemmel együtt kell benyújtani.

Mit kell tennie

Elektronikus ügyintézés esetén:

A kitöltött Önkormányzati tulajdonú bérlakás lakásbővítéséhez történő hozzájárulás kérelem nyomtatványt és a Benyújtandó dokumentumok pontban felsorolt mellékletekkel küldje meg az e-Papír üzenetküldő portálon Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzata számára.

Az e-Papír alkalmazásba belépve ki kell választania

  • a témacsoport legördülő menüből az Önkormányzati igazgatást,
  • az ügytípus legördülő menüből az Ingatlan ügyeket,
  • a címzett legördülő menüből Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzatát, és csatolnia kell
  • a kitöltött Önkormányzati tulajdonú bérlakás lakásbővítéséhez történő hozzájárulás kérelem nyomtatványt.

Személyes ügyintézés esetén:

A kitöltött Önkormányzati tulajdonú bérlakás lakásbővítéséhez történő hozzájárulás kérelem nyomtatványt és mellékleteit adja le ügyfélfogadási időben Budapest Főváros XV. Kerületi Polgármesteri Hivatal Ügyfélszolgálatán. Személyes ügyintézés esetén lehetősége van az Ügyfélszolgálatra időpontot foglalni online módon az Időpontfoglalóra kattintással.

A letölthető nyomtatványt megtalálja a Benyújtandó dokumentumok menüben, vagy papíralapon beszerezheti az Ügyfélszolgálaton. 

Határidők

A döntésre való előkészítés várható időtartama a kérelem benyújtását követő 30 nap.

Az előkészítést követően a benyújtott kérelemről az illetékes bizottság az elfogadott munkaterv szerinti soron következő ülésén dönt. 

A döntésről szóló tájékoztatás az ülést követő 30 napon belül a polgármester által kiadott Tulajdonosi Nyilatkozat megküldésével történik.

Benyújtandó dokumentumok
  • Kérelem nyomtatvány Önkormányzati tulajdonú bérlakás lakásbővítéséhez történő hozzájárulás,
  • hiteles másolat a lakásbérleti szerződésről (beszerezhető: PALOTA-HOLDING Zrt.),
  • lakbér és külön szolgáltatási díjigazolás (beszerezhető: PALOTA-HOLDING Zrt.),
  • Közüzemi szolgáltatók által kiállított nullás igazolások
    • MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.,
    • Díjbeszedő Holding Zrt.,
    • BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Főtáv Távhőszolgáltatási Divízió és a DHK Hátralékkezelő és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. igazolásai,
    • Tartozás esetén részletfizetési megállapodás és időarányos teljesítés igazolása szükséges (befizetéseket igazoló pénztárbizonylat/csekk/átutalási igazolás)
  • a bérlő és a bérlővel együtt lakó személyeknek a kérelem benyújtását megelőző utolsó 3 havi nettó jövedelméről szóló igazolások:
    • munkáltatói jövedelemigazolás: rendszeres havi jövedelemmel rendelkező személyek a kérelem benyújtását megelőző, folyamatos 3 havi, ennél rövidebb idejű munkaviszony esetén a rendelkezésre álló, de legalább 1 havi nettó jövedelméről szóló igazolás (táppénz, CSED, GYES, GYED, GYET, GYOD is),
    • a nem havi rendszerességgel szerzett, vagy vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző adóbevallással lezárt időszakról, az illetékes állami adóhatóság (NAV) által kiállított hivatalos igazolás. Az adóbevallással még le nem zárt időszakról a könyvelő által kiállított hivatalos igazolás, ennek hiányában a vállalkozó büntetőjogi nyilatkozata az időszak alatt szerzett nettó bevételről. Ha a vállalkozási tevékenység megkezdésétől eltelt időtartam nem éri el a 12 hónapot, akkor az egyhavi átlagos jövedelmet a vállalkozási tevékenység időtartama alapján kell kiszámítani. Amennyiben közkereseti társaság, betéti társaság, korlátolt felelősségű társaság tagja, vagy részvénytársaság részvényese, úgy csatolni kell (könyvelő által kiállított) hivatalos igazolást a kérelem beadását megelőző adóbevallással lezárt évre vonatkozó osztalék nettó kifezetéséről (osztalék előleg kifizetése esetén a kérelem beadását megelőző 12 hónapra vonatkozó hivatalos igazolást)
    • nyugdíjas esetében a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság tárgyév januárjában megküldött értesítése, melyben szerepel a január elsejétől megállapított ellátás összege és típusa, valamint a legutolsó nyugdíjszelvény, számlakivonat, vagy a pénzintézet igazolása, ideiglenes özvegyi nyugdíj esetén az erről szóló határozat másolata,
    • közfoglalkoztatásban résztvevők esetén a közfoglalkoztatási szerződés másolata,
    • álláskeresők ellátása vagy foglalkoztatást elősegítő támogatásban részesülők esetében az illetékes állami foglalkoztatási szerv megállapító határozatának fénymásolata, és az utolsó csekkszelvény, számlakivonat vagy pénzintézet igazolása, álláskeresők ellátása vagy foglalkoztatást elősegítő támogatás megszűnése esetén a megszüntető határozat másolata,
    • egyszerűsített (alkalmi) foglalkoztatásban résztvevők esetében a munkáltató által kiállított igazolás a kérelem benyújtását megelőző 12 hónapra vonatkozóan, vagy ilyen igazolás hiányában, büntetőjogi felelősség tudatában tett nyilatkozat,
    • a Járási Hivatal által megállapított pénzbeli ellátásról szóló határozat másolata, valamint az utolsó postai csekkszelvény, számlakivonat vagy a pénzintézet igazolása
    • ha a háztartásban kiskorú gyermek van, igazolás a családi pótlék, iskoláztatási támogatás összegéről, esetlegesen igazolás az árvaellátás összegéről,
    • 16 éven felüli gyermek(ek) esetében az oktatási intézmény  igazolása a tanulói, hallgatói jogviszony fennállásáról (a tagozat megjelölésével, pl.: nappali), egyetemi, főiskolai hallgatónál az oktatási intézmény által kiállított igazolás az ösztöndíj összegéről, a kérelem benyújtását megelőző 12 hónapra vonatkozóan, havi tételes bontásban (amennyiben nincs, úgy az oktatási intézmény által kiállított nemleges igazolás) vagy a szakképzésben résztvevők esetében a szakképzéssel összefüggő pénzbeli juttatásokról,
    • amennyiben a 16-20 év közötti gyermek nem jár oktatási intézménybe, de önálló keresettel sem rendelkezik, szükséges mellékelni az illetékes állami foglalkoztatási szerv igazolását arról, hogy álláskeresők ellátásában, vagy foglalkoztatást elősegítő  támogatásban részesül-e,
    • ha a kérelmező elvált, a válásról, gyermek elhelyezésről és gyermektartásdíjról szóló bírósági döntés fénymásolata, ennek hiányában közokiratban vagy ügyvéd által ellenjegyzett magánokiratba foglalt megállapodás. Igazolás a tartásdíj összegéről (postai szelvény fénymásolata, számlakivonat, a pénzintézet igazolása, vagy nyilatkozat két tanú aláírásával), képzelt apa bejegyzésére vonatkozó hivatalos irat másolata,
    • nyilatkozat alkalmi munkavégzésről: a fentiek hiányában egyéb jövedelmek/bevételek esetén vagy kiegészítéseként a jövedelemre vonatkozó, büntetőjogi felelősség tudatában tett alkalmi munkavégzésről szóló írásos nyilatkozat,
  • a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági vagy gyámhatósági jegyzőkönyv, végzés, rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény igazolása,
  • gyámolt vagy gondnokolt személy esetén a hatályos gyám-vagy gondnokkirendelő határozat másolata,
  • fogyatékos személy esetén a szakorvos hivatalos igazolása a fogyatékkal elő személyre vonatkozóan,
  • egészségkárosodott személy esetén a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal vagy a rehabilitáció szakigazgatási szerv érvényes és hatályos szakvéleménye vagy szakhatósági állásfoglalása,
  • várandósság esetén a betöltött 90. napot meghaladó várandósságról szóló orvosi igazolás,
  • meghatalmazás: kérelem benyújtására vonatkozó meghatalmazás esetén alakszerű meghatalmazás.
Fizetési kötelezettség

Az eljárás illetékmentes.

Felettes szerv

A bérbeadói döntés ellen kizárólag bírósághoz lehet fordulni polgári peres eljárás útján.

Egyéb információk

A munkálatok elvégzését az ingatlankezelő ellenőrzi.

A lakásbővítés útján létrejövő új lakásra a bérlő meglévő lakásbérleti szerződése időtartamával megegyező szerződést kell kötni.

Bérbeadó a kérelem elbírálása során a benyújtott jövedelem igazolások alapján a fizetendő lakbér mértékét felülvizsgálja.