E-ügyintézés tájékoztató

ÁLTALÁNOS TÁJÉKOZTATÓ AZ ELEKTRONIKUS ÜGYINTÉZÉSI SZOLGÁLTATÁST IGÉNYBE VEVŐ ÜGYFELEK RÉSZÉRE

Kedves Ügyfelünk!

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: E-ügyintézési tv.), valamint az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) meghatározza az elektronikus ügyintézést biztosító szerv és az ügyfél elektronikus kapcsolattartásának és elektronikus ügyintézésének a menetét.

Az E-ügyintézési tv. 1. § 17. pont b) alpontjának, valamint 108. § (1) bekezdésének megfelelően Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) és Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalotai Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) ügyfelei részére köteles az ügyek elektronikus intézését biztosítani az E-ügyintézési tv.-ben, valamint a Vhr.-ben foglaltak szerint.

Az E-ügyintézési tv. 2. § (1) bekezdése értelmében az Önkormányzat vagy a Polgármesteri Hivatal valamennyi, a feladat- és hatáskörükbe tartozó ügy esetében köteles biztosítani az elektronikus ügyintézés lehetőségét.

Az E-ügyintézési tv. 8. § (1) bekezdése szerint az ügyfél – törvény, eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotott kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában – jogosult az Önkormányzat vagy a Polgármesteri Hivatal előtt az ügyei intézése során ügyintézési cselekményeit elektronikus úton végezni, nyilatkozatait elektronikus úton megtenni.

Az elektronikus ügyintézés során mind az Önkormányzatnak, mind a Polgármesteri Hivatalnak egyaránt ügyfele lehet természetes személy vagy gazdálkodó szervezet.

Az E-ügyintézési tv. 15. §-ában foglaltak szerint az elektronikus ügyintézés a természetes személy ügyfél számára lehetőség, az erre irányuló nyilatkozatait, és hivatalos  elérhetőségeit a rendelkezési nyilvántartásban rögzítheti.

Az E-ügyintézési tv. 9. § (1) bekezdés aa), illetve b) pontja értelmében, ha nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény vagy nemzetközi szerződés eltérően nem rendelkezik, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi, az E-ügyintézési tv. 2. § (1) bekezdése szerinti ügy tekintetében az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, illetve az ügyfél jogi képviselője. (A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 7. § (1) bekezdés 6. pontja szerint gazdálkodó szervezet: a gazdasági társaság, az európai részvénytársaság, az egyesülés, az európai gazdasági egyesülés, az európai területi társulás, a szövetkezet, a lakásszövetkezet, az európai szövetkezet, a vízgazdálkodási társulat, az erdőbirtokossági társulat, a külföldi székhelyű vállalat magyarországi fióktelepe, az állami vállalat, az egyéb állami gazdálkodó szerv, az egyes jogi személyek vállalata, a közös vállalat, a végrehajtói iroda, a közjegyzői iroda, az ügyvédi iroda, a szabadalmi ügyvivői iroda, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár, az egyéni cég, továbbá az egyéni vállalkozó, emellett gazdálkodó tevékenységével összefüggő polgári jogi kapcsolataiban az állam, a helyi önkormányzat, a költségvetési szerv, jogszabály alapján a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó szabályokat alkalmazó egyéb jogi személy, az egyesület, a köztestület, valamint az alapítvány.)

Az E-ügyintézési tv. 14. § (1) bekezdés értelmében gazdálkodó szervezet ügyfél – törvény eltérő rendelkezése hiányában a nyilvántartásba vételét, ha a gazdálkodó szervezet működéséhez jogszabály által rendszeresített nyilvántartásba vétele nem kötelező, létrejöttét követő 8 napon belül – köteles bejelenteni az ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásába az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét.

Amennyiben az elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfél a kérelmét nem elektronikus úton nyújtja be, akkor az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 46. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a kérelem visszautasításának van helye.

Az E-ügyintézési tv. 8 § (2) és (4)-(6) bekezdése szerint nincs helye elektronikus ügyintézésnek

  • azon eljárási cselekmények esetében, ahol törvény, eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotott kormányrendelet az ügyfél személyes megjelenését vagy meghatározott okiratok másként nem pótolható benyújtását kötelezővé teszi;
  • azon eljárási cselekmények esetében, ahol ez nem értelmezhető;
  • azon eljárás vagy eljárási cselekmények esetében, ahol ezt nemzetközi szerződés vagy az Európai Unió általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó kötelező jogi aktusa kizárja;
  • olyan irat, okirat vagy más beadvány esetében, amely minősített adatot tartalmaz.

1. Az elektronikus ügyintézés (e-ügyintézés)

A jogszabályi követelményeknek megfelelően az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal egyrészt az E-önkormányzat portálon, másrészt a saját portálon keresztül biztosítja ügyfelei részére az elektronikus ügyintézés lehetőségét.

E-önkormányzat portál használata

Az ügyfél az Önkormányzattal vagy a Polgármesteri Hivatallal az E-önkormányzat portál űrlapbeküldés funkcióján vagy e-Papír funkcióján keresztül tud ügyet intézni.

Az E-önkormányzat portál használatáról a tájékoztatóban találja.

Az e-Papír szolgáltatás szóló általános tájékoztatóját az e-Papír weboldal főoldalán található súgóból éri el.

Az E-önkormányzat portál a magyarorszag.hu portál része. A magyarorszag.hu portál az önkormányzati alrendszeren túl további e-ügyintézési alrendszereket foglal magában, ilyen pl. az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)  vagy a személyi jövedelemadó bevallása 

Az Önkormányzat és az ügyfél, vagy a Polgármesteri Hivatal és az ügyfél közötti  elektronikus ügyintézés akkor tud működni, ha az ügyfél már rendelkezik ügyfélkapuval vagy cégkapuval. A gyors és pontos elektronikus ügyintézés további feltétele, hogy az ügyfél a rendelkezési nyilvántartásban rögzítse ügyintézésre vonatkozó rendelkezéseit, meghatalmazásait.

Az elektronikus űrlap kitöltésével kezdeményezhető eljárásokról, az elektronikus űrlapok elérhetőségeiről

Az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal az elektronikus űrlap kitöltésével kezdeményezhető eljárásokhoz szükséges űrlapokat az E-önkormányzat portálon teszi közzé.

Elektronikusan kitölthető és beküldhető űrlappal az alábbi ügyek intézhetők:

  • Adategyeztetés önkormányzati ügyben
  • Adó- és értékbizonyítvány kiállítási kérelem
  • Automatikus részletfizetési kérelem
  • Bejelentkezés, változás-bejelentés
  • Bevallás előrehozott helyi adóról
  • Kérelem adóigazolás, adóhatósági bizonyítvány kiadására
  • Meghatalmazás önkormányzati adóügyekben
  • Megkeresés köztartozás behajtására
  • Méltányossági, fizetési könnyítés kérelem
  • Nyilatkozat az adómentesség igénybevételéről
  • Túlfizetés átvezetési és visszatérítési kérelem
  • Visszaigazolás jövedelem letiltásáról
  • Adatbejelentés az épület, épületrész utáni építményadóról
  • Adóbevallás az idegenforgalmi adóról (2022.01.01-től)
  • Bejelentés desztillálóberendezés tulajdonjogáról, tulajdonjogának megszerzéséről
  • Termőföld bérbeadásából származó jövedelem adójához kapcsolódó bevallás
  • Talajterhelési díj bevallás
  • Adatbejelentés a telekadóról
  • Birtokvédelmi kérelem
  • Bejelentés az ebösszeíráskor közölt adatok változásáról
  • Ebösszeíró adatlap
  • Fakivágási engedélykérelem, bejelentés
  • Lakcím érvénytelenítési (fiktiválási) kérelem
  • Segítségre szoruló idős bejelentése
  • Bejelentés parlagfűvel vagy allergén gyommal szennyezett területről
  • Anyakönyvi kivonat kiállítási kérelem
  • Adatkérés hagyatéki eljárásban illetékes közjegyzőről
  • Adatszolgáltatás hagyatéki leltárhoz
  • Nyilatkozat öröklésre jogosultakról
  • Rendezvénytartási engedély megadása iránti kérelem
  • Szálláshely megszűnésének bejelentése
  • Szálláshely nyilvántartásba vételi kérelem, bejelentés
  • Ipari tevékenység megszűnésének bejelentése
  • Bejelentés nem üzletköteles termék forgalmazásáról
  • Működési engedély kérelem üzletköteles termék forgalmazásához
  • Vásár-, illetve piac üzemeltetési engedély iránti kérelem, bevásárlóközpont üzemeltetésére irányuló bejelentés
  • Kérelem rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény megállapításához és felülvizsgálatához
  • Rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelem
  • Védendő fogyasztó igazoláshoz kérelem
  • Köztemetési kérelem
  • Jövedelem és vagyonnyilatkozat pályázathoz, támogatás igényléshez
  • Nyilatkozat gyermektartásdíj összegérő
Az elektronikus űrlap kitöltése nélkül kezdeményezhető eljárásokról

Az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal minden olyan ügy esetében is biztosítja az elektronikus ügyintézés lehetőségét – kivéve E-ügyintézési tv. 8 § (2) és (4)-(6) bekezdésében meghatározottak –, amely ügy esetében még nem készült elektronikus űrlap. Az ügyfél elektronikus űrlap hiányában az e-Papír szolgáltatás használatával kezdeményezhet elektronikus ügyintézést.

Ha az ügyfél úgy kíván e-Papír útján kérelmet, iratot, egyéb beadványt benyújtani, hogy az adott beadvány esetében az elektronikus kapcsolattartásra nincs lehetőség, vagy az elektronikus benyújtásra jogszabály további formai követelményeket állapít meg, a beadványt hatálytalannak kell tekinteni, és az Önkormányzat vagy a Polgármesteri Hivatal – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – erről az ügyfelet a kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségén a beadvány előterjesztésétől számított nyolc napon belül tájékoztatja.

2. A kapcsolattartás módjai elektronikus ügyintézés során

Biztonságos kapcsolattartási cím

Budapest    Főváros    XV.    Kerület    Rákospalota,    Pestújhely,    Újpalota    Önkormányzata biztonságos kapcsolattartási címe (hivatali kapu)

  • Önkormányzat rövid neve: BPXVONK
  • KRID azonosító: 252213371

Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalotai Polgármesteri Hivatal biztonságos kapcsolattartási címe (hivatali kapu)

  • Polgármesteri Hivatal rövid neve: BPXV
  • KRID azonosító: 706132928

Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalotai Polgármesteri Hivatal Adóügyi Osztály biztonságos kapcsolattartási címe (hivatali kapu)

  • Polgármesteri Hivatal Adóügyi Osztály rövid neve: BPXVADO
  • KRID azonosító: 558224113

Ügyfélszolgálat elérhetősége

  • Központi ügyfélszolgálat e-mail-címe: ugyfelszolgalat@bpxv.hu
  • Központi ügyfélszolgálat telefonszáma: +36 1 305 3100
  • Központi ügyfélszolgálat zöldszáma: +36 80 203 804
Központi ügyfélszolgálat nyitvatartása:
Hétfő 8:00-18:00
Kedd 8:00-16:30
Szerda 8:00-16:30
Csütörtök 8:00-16:30
Péntek 8:00-12:30

 

3. Az üzemszünet, üzemzavar esetén követendő eljárásrendről

Üzemszünet

Előre tervezett, az elektronikus ügyintézés szünetelését eredményező technikai tevékenység.

Az Önkormányzat vagy a Polgármesteri Hivatal minden olyan előre tervezett technikai tevékenységről, amely az elektronikus ügyintézés szünetelését vagy korlátozott működőképességét eredményezi, az ügyfeleit legalább három nappal a tevékenység megkezdése előtt tájékoztatja a

  • E-önkormányzat honlapon, az
  • Önkormányzat honlapján és a
  • Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján.

A tájékoztatás az alábbiakat tartalmazza:

  • a technikai tevékenység tervezett kezdő és záró időpontját (nap, óra, perc),
  • a technikai tevékenységgel érintett ügyintézési szolgáltatás megnevezését, működésben bekövetkező változást,
  • ha a tervezett technikai tevékenység az elektronikus ügyintézés módosulásával jár, a módosítás pontos leírását, valamint a felhasználásban bekövetkező változások leírását,
  • ha az elektronikus ügyintézés olyan elektronikus felületen is elérhető, amelyet a technikai tevékenység nem érint, a felület elérhetőségét
Üzemzavar

Az elektronikus ügyintézés előre nem tervezett szünetelését, vagy a korlátozott működőképességet eredményező esemény.

Az Önkormányzat vagy a Polgármesteri Hivatal az üzemzavar bekövetkezését követően haladéktalanul tájékoztatást tesz közzé az Elektronikus Ügyintézési Felügyelet egyidejű tájékoztatás mellett a

A tájékoztatás az alábbiakat tartalmazza:

  • az üzemzavarral pontosan érintett ügyintézési szolgáltatás meghatározását,
  • az üzemzavar elhárításának várható időtartamát,
  • az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal vagy a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt ügyfélszolgálati elérhetőségét,
  • ha az elektronikus ügyintézés olyan elektronikus felületen is elérhető, amelyet a technikai tevékenység nem érint, a felület elérhetőségét,
Az ügyfél által követendő eljárásrend üzemszünet, üzemzavar esetén

Az egy munkanapot meghaladó, és a beadvány elektronikus úton történő benyújtását gátló üzemszünet, üzemzavar esetén az ügyfél a Polgármesteri Hivatalban a hagyományos ügymenet alapján jogosult papír alapon benyújtani a beadványt és mellékleteit abban az esetben is, ha az adott eljárástípusban a vonatkozó jogszabály alapján kizárólag elektronikus ügyintézésre van lehetőség.

4.  Az eljárásért fizetendő terhek elektronikus megfizetésének módjáról

Az E-önkormányzat portálon keresztül történő ügyintézés esetén az ügyfél a fizetési kötelezettségét az Elektronikus Fizetési és Elszámolás Rendszeren keresztül (EFER) bankkártya, virtuális bankkártya, illetve internetbank használatával teljesítheti.