Hír
2023.10.13. 09:44

Felhívás gazdálkodó szervezetek elektronikus ügyintézési kötelezettségéről

Képaláírás

e-ügyintézés

Jegyzői felhívás a gazdálkodó szervezetek felé.

Már 2018. január 1. óta törvényi kötelezettsége a gazdálkodó szervezeteknek elektronikus úton intézni a hatósági ügyeiket, mégis mind a mai napig gyakran tapasztaljuk hivatalunkban, hogy papír alapon vagy e-mail útján próbálják előterjeszteni kérelmeiket, bejelentéseiket, egyéb nyilatkozataikat. 

Megkímélve a gazdálkodó szervezeteket a felesleges ügymenettől, és az ezzel járó időveszteségtől, az alábbiakra szeretném felhívni a figyelmüket.

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: Eüsztv.) 9. § (1) bekezdése szerint az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezetek elektronikus ügyintézésre kötelesek, azaz kérelmeiket, bejelentéseket, egyéb nyilatkozataikat hatósági ügyben elektronikus kapcsolattartás útján kell előterjeszteniük.

Tudom, hogy sokaknak egyértelmű, mégis hangsúlyoznom kell, hogy az e-mail (elektronikus levél) nem azonos az elektronikus ügyintézéssel. Az elektronikus ügyintézés azt jelenti, hogy a gazdálkodó szervezet a cégkapun (egyéni vállalkozó az ügyfélkapun) belépve az e-önkormányzat portál vagy az e-papír szolgáltatás igénybevételével juttatja el a beadványát hivatalunkhoz.

Az elektronikus ügyintézésről bővebb leírás itt olvasható.

Az Eüsztv. 9. § (5) bekezdése szerint, ha jogszabály egy nyilatkozat megtétele vonatkozásában az elektronikus kapcsolattartást – vagy az elektronikus kapcsolattartás módját – kötelezővé teszi, az e követelménynek meg nem felelő nyilatkozat hatálytalan.

Figyelemmel a fentiekre hatósági ügyekben a gazdálkodó szervezetek által papír alapon előterjesztett kérelmeket érdemi vizsgálat nélkül vissza kell utasítanunk, az egyéb bejelentéseket és nyilatkozatokat pedig hatálytalannak kell tekintenünk (melyről írásban tájékoztatjuk az előterjesztőt).

Kivételt képeznek a fenti szabály alól azok az esetek, amelyeknél az elektronikus ügyintézés nem értelmezhető (pl. a vásárlók könyve hitelesítésére irányuló kérelmet továbbra is csak papír alapon lehet előterjeszteni). Nem alkalmazható továbbá az ügyféllel szemben hátrányos jogkövetkezmény akkor sem, amennyiben az ügyet elektronikus úton azért nem tudja intézni, mert az elektronikus ügyintézést biztosító szerv – üzemzavar, üzemszünet vagy bármely egyéb okból – nem tesz eleget az e törvény szerinti kötelezettségének, vagy az adott ügy elektronikus intézéséhez szükséges elektronikus ügyintézési szolgáltatás, az azt elősegítő szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatás vagy más kapcsolódó szolgáltatás átmenetileg vagy tartósan nem érhető el. Ezeket az okokat viszont feltétlenül közölni és igazolni szükséges a nem elektronikus úton előterjesztett beadványban.

dr. Kevevári Edit s.k.
jegyző