Az Állami Számvevőszék ellenőrzései
Helyi nemzetiségi önkormányzatok Állami Számvevőszéki vizsgálata
Az Állami Számvevőszék 2013. évben a Budapest Főváros XV. kerületi Nemzetiségi Önkormányzatok 2012. január 1. és 2012. december 31. közötti időszak működését szabályszerűségi vizsgálat keretében ellenőrizte.
Az ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy a nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodási kereteinek kialakítása, gazdálkodása és feladatellátása megfelelt-e a jogszabályoknak.
Az Állami Számvevőszék vizsgálatának eredményét 2014. június és július hónapban juttatta el a Budapest Főváros XV. kerület Önkormányzatához a következő jelentések formájában:
Vagyongazdálkodás Állami Számvevőszéki vizsgálata
Az Állami Számvevőszék 2013. évben vizsgálta Budapest Főváros XV. kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzata vagyonának 2009. január l. és 2012. december 31. közötti alakulását.
Az ellenőrzés célja annak megállapítása volt, hogy az önkormányzat vagyongazdálkodási tevékenységének szabályozottsága és tevékenysége a jogszabályi előírásokkal összhangban volt-e, átlátható, a jogszabályi előírásoknak megfelelő volt-e a vagyon nyilvántartása, a külső és belső ellenőrzések megállapításai hozzájárultak-e az önkormányzati vagyongazdálkodási tevékenység szabályszerűségéhez.
A vizsgálat eredményét 2014. október hónapban a következő jelentésben foglalták össze:
ÁSZ jelentés az önkormányzat vagyongazdálkodása szabályszerűségének ellenőrzése
A Palota-15 Kft. Állami Számvevőszéki vizsgálata
Az Állami Számvevőszék az önkormányzatok többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok gazdálkodását ellenőrizte. 2018. évben fejezte be a Palota-15 Rehabilitációs és Közfoglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság vizsgálatát.
A 2013-2016. évek közötti időszakra kiterjedő vizsgálat megállapításait a következő ellenőrzési jelentés tartalmazza:
Vagyongazdálkodás Állami Számvevőszéki utóvizsgálata
Az Állami Számvevőszék a 2013. évi az önkormányzatok vagyongazdálkodása szabályszerűségének utóellenőrzése keretében vizsgálta Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat.
Az utóellenőrzés eredményét a következő, 2018. évben készített jelentés tartalmazza:
A gyermekétkeztetés rendszerének ellenőrzése
Az Állami Számvevőszék az önkormányzatoknál a gyermekétkeztetés megszervezésének és működtetésének megfelelőségét, a gyermekétkeztetéssel kapcsolatos feladatok szabályszerűségét és helyénvalóságát vizsgálta, illetve 2016-ban a szünidei gyermekétkeztetés feladat ellátásának megfelelőségét és eredményességét. Továbbá az ÁSZ értékelte azt is, hogy a gyermekétkeztetést is ellenőrző állami szervek ellenőrzéseinek végrehajtása szabályszerű és eredményes volt-e, valamint a gyermekétkeztetést igénybevevők szerint teljesültek-e a gyermekétkeztetéssel elérendő fő célok.
A vizsgálati tapasztalatok az alábbi linken elérhető ellenőrzési jelentésben olvashatóak:
A gyermekétkeztetés rendszerének ellenőrzése
Nemzeti tulajdonú gazdasági társaságok ellenőrzése PALOTA-HOLDING Ingatlan- és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság 2019.
Az Állami Számvevőszék az Önkormányzatnál, mint tulajdonosi joggyakorlónál azt ellenőrizte, hogy az ellenőrzött gazdasági társasága feletti tulajdonosi joggyakorlás kereteit kialakította-e, tulajdonosi jogait megfelelően gyakorolta-e és kötelezettségeit teljesítette-e. A PALOTA-HOLDING Ingatlan- és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaságnál azt vizsgálta, hogy az biztosította-e a vagyon védelmét a nyilvántartások szabályszerű vezetése és a mérleg tételeinek leltárral történő alátámasztása útján, valamint szabályszerűen gondoskodott-e a társaság használatában, kezelésében lévő nemzeti vagyon értékének megőrzéséről, gyarapításáról, hasznosításáról.
A vizsgálati tapasztalatok az alábbi linken elérhető ellenőrzési jelentésben olvashatóak:
Önkormányzatok ellenőrzése – Az önkormányzatok integritásának ellenőrzése Főváros és kerületek, megyei jogú városok és megyei önkormányzatok 2021.
Az Állami Számvevőszék az Önkormányzatnál és a Polgármesteri Hivatalnál azt ellenőrizte, hogy megteremtették-e az integritás biztosításához szükséges feltételeket, kialakították-e az integritási kontrollokhoz kapcsolódó, valamint a korrupció elleni védelmet szolgáló szabályozásokat. A monitoring típusú ellenőrzéssel, az ellenőrzöttek jelenben lévő fejlődését figyelembe véve az Állami Számvevőszék az önkormányzatok integritásának állapotát jelző szintjét értékelte. Rámutatott azokra a területekre, amelyeken a felelős vezetők saját maguk képesek előrelépni oly módon, hogy az integritás érvényesüljön a napi működésük során. Ez a cél szorosan összefügg az Állami Számvevőszékről szóló törvényben foglaltakkal, melynek legfőbb célja a közpénzügyi helyzet javulása. Az elmúlt évek intézményi irányításában tapasztalt előrehaladás alapján, az együttműködés bizalmára építve az Állami Számvevőszék nem intézkedési terv készítésére kötelezte az ellenőrzötteket, hanem az elköteleződésükre alapozva, tanácsadás keretében mozdítja elő a pozitív irányú közpénzügyi változásuk megvalósítását, ezzel is támogatva a jól irányított állam működését.
A vizsgálati tapasztalatok az alábbi linken elérhető ellenőrzési jelentésben olvashatóak:
A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők 2019. évi választására fordított pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése
AZ ELLENŐRZÉS CÉLJA annak megítélése volt, hogy a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint nemzetiségi önkormányzati képviselők 2019. évi választására fordított pénzeszközeinek tervezése, felhasználása, elszámolása és annak ellenőrzése szabályszerű volt-e.
A vizsgálati tapasztalatok az alábbi linken elérhető ellenőrzési jelentésben olvashatóak:
Önkormányzatok pénzügyi ellenőrzése – Önkormányzatok pénzügyi monitoring alapján végzett ellenőrzése – Megyei önkormányzatok, a megyei jogú városok önkormányzatai, a fővárosi és a fővárosi kerületek önkormányzatai
AZ ELLENŐRZÉS CÉLJA az önkormányzatok központi információs rendszerében szereplő adatok értékelése alapján beazonosított kockázatok kezelésének előmozdítása.
A vizsgálati tapasztalatok az alábbi linken elérhető ellenőrzési jelentésben olvashatóak:
A Budapest főváros és kerületi önkormányzati intézmények ellenőrzése – Az önkormányzat és társulása irányítása alá tartozó intézmények integritásának monitoring típusú ellenőrzése – 303 intézmény
Az ellenőrzés célja annak értékelése, hogy a helyi önkormányzatok irányítása alá tartozó intézmények megterem tették-e az integritás biztosításához szükséges feltételeket, kialakították-e az alapvető, a szervezeti kereteket, az integritási kontrollokhoz kapcsolódó, valamint a korrupció elleni védelmet szolgáló szabályozásokat. Továbbá, hogy az intézményvezető gondoskodott-e a szervezeti teljesítmény mérés alapfeltételeinek kialakításáról az eredményességi szempontoknak való megfelelés megalapozottsága biztosítása érdekében. A monitoring típusú ellenőrzés célja hatékonyan támogatni az ellenőrzött szervezeteket, ezáltal növelve az ÁSZ tanácsadó szerepét, elősegítve a „jól irányított állam” működését.
Az ÁSZ célja, hogy új ellenőrzési megközelítést alkalmazva támogassa a közpénzügyi helyzet javítását; a monitoring típusú ellenőrzéssel jelen időben adjon helyzetképet az integritási szemlélet érvényesítéséről, rávilágítson az integritási kontrollok kiépítettségére, illetve további fejlesztésére. Napjainkban mindez kiemelt fontosságúvá vált. Minden szervezetnek fel kell készülnie arra, hogy a koronavírus járvány okozta társadalmi és gazdasági válság növelni fogja a korrupciós nyomást. Az ÁSZ ebben a helyzetben is alapvető kötelességének tartja, hogy a közpénzek őre legyen, és ellenőrzéseit az önkormányzati alrendszer intézményei körében is folytassa. Fontos, hogy az intézmények vezetői felismerjék az integritás kockázatokat, azokat ismételten mérjék fel, és alakítsanak ki átlátható, jól szabályozott rendszereket, döntési mechanizmusokat. Az integritási kockázatok feltárása, megismerése elengedhetetlenül fontos, mert ezt követően tehetők meg azok a lépések, amelyek a kockázatok csökkentését, felszámolását és kezelését célozzák. A belső kontrollrendszer – benne az integritás kontrollok – megfelelő kialakítása, működése a helyi önkormányzatok irányítása alatt álló intézményeknél is hozzájárul a társadalmi közbizalom erősítéséhez.
Az ellenőrzés rámutat az integritási jó gyakorlatokra is, továbbá felhívja a figyelmet a jogszabályi követelmények teljesítéséhez szükséges lépésekre is.