A Képviselő-testület 2025. november 27-i ülésén megalkotta a Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 16/2025. (XII.11.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Rendelet), amellyel összefüggésben 2026. január 1-jétől az alábbi fontosabb változások lépnek életbe a közterület-használat engedélyezésével kapcsolatos ügyintézésben.
- A közterület-használati kérelmet továbbra is az arra rendszeresített nyomtatványon lehet benyújtani, viszont amennyiben a kérelem a közterület-használat tervezett megkezdését megelőző 30. napig nem érkezik meg a hivatalba, a kérelem elutasításra kerül, és a közterület-használat visszamenőlegesen nem engedélyezhető.
- A gazdálkodó szervezetek (ide tartoznak az egyéni vállalkozók is) elektronikus ügyintézésre kötelezettek, ezért érvényes kérelmet kizárólag elektronikus úton – azaz hivatali kapun –, az erre a célra rendszeresített űrlapon keresztül nyújthatnak be. Az e-mail útján beküldött kérelem érvénytelen mind a gazdálkodó szervezetek mind a magánszemélyek esetében.
- A kérelmet nemcsak a közterület tényleges használója, hanem az is benyújthatja, akinek a megbízásából a közterület-használat történik.
- Amennyiben a jogosult a hozzájárulás időtartama alatt úgy dönt, hogy a hozzájárulásban szereplőtől eltérő célra kívánja használni a közterületet, új kérelmet köteles benyújtani, és a közterület csak az új hozzájárulás kiadását követően használhatja az új célra.
- Ha a közterület-használati hozzájárulás megszűnik, vagy visszavonásra kerül, a jogosult 5 napon belül kártalanítási igény nélkül köteles az eredeti állapotot helyreállítani, és annak megtörténtéig vagy az új jogosultság kezdetéig terjedő időre a közterület-használati díj 150 %-át megfizetni.
Gyorsított ügyintézés fentiektől eltérő új szabályai
Az alkalmi építőanyag és konténeres tárolás, állványozás, építési munkával kapcsolatos létesítmény, berendezés elhelyezése illetve építési felvonulási terület céljára kérelmezett közterület-használati hozzájárulás gyorsított ügyintézéssel történik, ha a közterület-használat mértéke az 50 m2-t, időtartama a 90 napot nem haladja meg, és kérelmező a közterület-használati díjat a kérelem benyújtásával egyidejűleg megfizeti.
- E téren lényeges újítás, hogy lehetőség van elektronikus ügyintézésre is, mely esetben a közterület-használati díj előzetes megfizetését a kérelem formanyomtatványon jelezni szükséges.
- A közterület-használati díj kiszámításának elősegítésére a honlapon az ügyintézés menüpontban elérhető lesz egy táblázat, amellyel a kérelmezők egyszerűen ki tudják számítani az átaluk a kérelem benyújtásával egyidejűleg befizetendő közterület-használati díj összegét.
- A kérelmet továbbra is a közterület-használat megkezdése előtt kell benyújtani – a személyes ügyintézés kivételével – legkésőbb a tervezett kezdést megelőző 5. napon.
- A kérelem elbírálására személyes ügyintézés esetén soron kívül, egyéb esetben pedig 5 napon belül kerül sor, mely határidőbe az esetleges hiánypótlás időtartama nem számít be.
Rendszámmal rendelkező üzemképtelen járművek elszállítása
Engedély nélküli közterület-használat okán a forgalmi rendszámmal rendelkező üzemképtelen járművek is elszállíthatóak lesznek a közterületről az Önkormányzati Rendészet által. Üzemképtelennek abban az esetben minősül egy gépjármű, ha
- 6 hónapnál régebben lejárt a közúti közlekedésre jogosító érvényes hatósági engedélye, vagy
- roncs állapota, látható sérülése miatt alkalmatlanná vált a közúti közlekedésre, vagy
- a környezetét szennyezi.
Hatósági Főosztály